Dirigent

De vaste dirigent bij het Drents Kamerkoor is Dick Dijk. Bij Dick zat de liefde voor muziek er al vroeg in, op zijn negende begon hij met harmoniumlessen in zijn geboortedorp Meedhuizen. Van zijn zakgeld kocht hij zijn eerste langspeelplaat met een uitvoering van de Brandenburg Concertos van J.S. Bach: hij was toen 11 jaar. Spoedig volgden kerkorgellessen bij Piet Wiersma. En het duurde niet lang voor hij ontdekt werd als organist door de Gereformeerde Kerk te Appingedam. Na de middelbare school, volgde hij aan het Conservatorium in Groningen zijn opleiding tot dirigent. Daar studeerde hij de hoofdvakken Schoolmuziek/AMV, Koordirectie en Orkestdirectie. Docenten waren Cees Rotteveel, Bruno de Greeve en Zsolt Deaky. Zang en stemvorming volgde hij bij Jitske Steendam en Chris Verhoog, koorscholing en repetitiemethodiek bij Bouwe Dijkstra. Dick studeerde af met het Te Deum van Zsoltan Kodaly in 1986 en begon zijn carrière als dirigent van verschillende koren in Noord-Nederland. Zijn liefde voor muziek strekt zich uit over een breed terrein. Zo dirigeerde hij oratoriumkoren, mannenkoren, gospelkoren, jongerenkoren en diverse gemengde koren.

Hij streeft ernaar muziek met passie, inzet en zorgvuldigheid uit te voeren om zo tot een optimaal resultaat te komen. Momenteel werkt hij bij het Noord Nederlands Orkest.